Thursday, January 28, 2010

Cinta (episod 2)

Aku masuk balik. Dub dab dub dab. Bukan bunyi jantung tetapi bunyi kentut yang ditahan-tahan.

Kelihatan gambar pisang bersaiz 4x2 kaki menghiasi dinding utama di pejabat tersebut, dan ia bagaikan memberi aku harapan. Pisang,metafora yang tinggi nilai estetikanya. Pisang, bagaikan menggamit kejayaan untuk aku.

Selain itu, menurut kajian tempatan yang dilakukan, 100 gram pisang menyediakan 1.2 gm protein, 0.3 gm lemak, 17 mg kalsium, 78 mg karotena, 88 mg kalium, 27.2 gm karbohidrat, 0.4 gm serabut, dan 116 kcal tenaga.

Selain itu, menurut Persatuan Pisang Antarabangsa, pisang juga mengandungi magnesium, fosforus, iodine, kuprum, vitamin B1, B2, B6 & C, niasin, dan folat.

Penyelidikan yang dijalankan membuktikan dua biji pisang boleh membekalkan tenaga untuk kita melakukan kerja atau senaman berat selama 90 minit. Wah! Hebatnya pisang yang Allah rezekikan kepada manusia. Tidak hairanlah pisang amat popular di kalangan atlet kerana ia membekalkan tenaga yang cukup semasa mereka beraksi dalam apa-apa pertandingan sukan.

Dan pisang juga dikategorikan sebagai simbol rasmi bagi Persatuan George Michael Sedunia. Maka, harapan untuk permohonan diluluskan amatlah tinggi kerana aku adalah dambaan ahli persatuan itu. Ke mana sahaja aku pergi, aku pastinya perawan kegilaan mereka. Bunyi siulan dan tempikan yang agak fenomena diiringi dengan flash kamera sudah menjadi makanan ruji bagi aku sekiranya tempat kunjungan aku, didatangi segerombolan ahli kumpulan ini.

Dan hujah ini pastinya menguatkan harapan aku. Bos pejabat ini pastinya salah seorang dari mereka. Aku yakin. Encik Setan seorang gay!

..........

"Minta maaf encik. Ya, encik yang kacak tu!" jerit-jerit manja seorang penyambut tetamu mirip wajah Diana Danielle berbadankan Rozita Che Wan bersuarakan Abot. Judastina mungkin.
Ketika itu aku sedang duduk di sofa bertentang dengan gambar pisang.
"Ya saudari,dimaafkan." ,sahut aku yang sedikit kabur mengapa dia meminta maaf.
"Oh, bos saya mahu berjumpa encik.Berkenaan dengan permohonan encik..sila masuk ke bilik bos sekarang juga."
"Okey." jawabku ringkas seolah-olah tidak mahu melayan. Orang kacak memang begitu fiilnya.


Tok tok tok (Bukan bunyi meminta pertolongan kepada ketua kampung tetapi bunyi ketukan pintu)
"Masuk!"
Aku melangkah dengan yakin.
Darahku berderau melihat seorang lelaki di pertengahan usia memakai singlet ketat dengan rekaan di bahagian belakang dikemaskan dengan labuchi berbentuk hati. Berposisikan membelakangi aku, aku dapat melihat tatu kupu-kupu comel di alur punggungnya (yang sedikit berbulu).

"Encik X(bukan nama sebenar. nama sebenar ialah Tengku Danial Benjamin Reza). Sedap nama kamu. Hmm...Soalan pertama saya.Kenapa kamu mau menjual jiwa kamu kepada saya." ,tanya Encik Setan.
"Saya mahu melunaskan hutang PTPTN saya. Dan saya ingin menggunakan wang selebihnya untuk membeli bekalan makanan selama setahun. Saya bercadang mahu berpindah ke Kutub Selatan dan berkawan dengan peguin.", alasan yang cukup bernas daripada aku.

Keadaan diam seketika. Encik Setan memberikan hmmmmmmmmmmmmmm yang cukup panjang.

"Tapi", sambung Encik Setan. "Jiwa kamu telah dimiliki. Bagaimana pula saya nak beli jika ia telah diambil orang lain?", jelas beliau.

"Hah? Setahu saya, jiwa saya ni belum pernah dijual kepada sesiapa.", bagaikan keluh kesah bersama Cik Esah.

"Tapi jiwa kamu telah dimiliki oleh Gadis Penukar Tayar!", dengan ton paling gay di dunia sambil memalingkan wajah ke arahku."Permohonan kamu ditolak. Cakckcakcakcakcakcakcak!"

"Tapi encik...", rayuku dengan mata kucing Parsi kacukan.

"Ada aku kisah! Diva hanjing cakcakcakcakcakcakcakcak!"



(bersambung lagi)

No comments:

Followers